חיים אטקין-שמאות רכוש ומקרקעין - ההיערכות הביטוחית והפיננסית לרעידות אדמה


עברית  |  English  |  Русский  |  français  |  عربي  |  
הרשם כמנוי חינם על "סקירה שבועית" וקבל מתנה !  |  מתקשרים איתי בפשטות ובמהירות דרך ה - WhatsApp ומקבלים מענה מהיר || צור עימי קשר בווטס אפ 052-3728828 וקבל מענה מהיר בתוך לא יאוחר מ- 24 שעות ||  |  
תאריך ושעה
 


 

      
      
    
        
         

סקירה שבועית
הרשם לרשימת התפוצה

להרשמה לחץ כאן

לארכיון הסקירות

שתף Share
FacebookTwitter




iPhone Supported
 


  סרוק  ומייד נדבר
 

דף הבית >> ההיערכות הביטוחית והפיננסית לרעידות אדמה
 
ההיערכות הביטוחית והפיננסית לרעידת האדמה
 
שר האוצר הציג ביום 22.5.2012  את המלצות משרדו להיערכות פיננסית לרעידות אדמה:
 
היקף הנזקים הישירים לרכוש ציבורי כתוצאה מרעידת אדמה מוערך בכ-2.5-3.9 מיליארדי דולר ללא רכוש משרד הביטחון
 
שר האוצר: "אחת המסקנות העיקריות העולות מעבודת הצוות הינה כי משרד הביטחון אינו מבטח את נכסיו וכי עליו לפעול לביטוח נכסיו כפי שמבטחים שאר משרדי הממשלה".
 
הצוות הבינמשרדי בהובלת סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, השלים את עבודתו לעניין ההיערכות הפיננסית והביטוחית להתמודדות עם רעידות אדמה. הצוות פעל בשנה האחרונה בשיתוף אגף החשב הכללי, אגף שוק ההון הביטוח והחיסכון, אגף תקציבים, נציגי משרדי הממשלה: השיכון והבינוי, רוה"מ ונוספים, וכן ועדת ההיגוי הבינמשרדית בראשות דר. אבי שפירא, נציגי בנק ישראל ונציגי חברת ענבל. הצוות פעל במסגרת 5 צוותי משנה שבחנו נושאים שונים: מיפוי נכסי הממשלה וסטטוס הביטוח, הערכת אומדן היקף הנזק כתלות בעוצמת האירוע, סטנדרט ביטוח, הזרמת משכנתאות וצוות לבחינת כלים פיננסיים וביטוחיים להיערכות לאירוע רעידת אדמה. יצויין כי עבודת הצוות יכולה לשמש כתשתית למצבי חירום שאינם רעידות אדמה עם ביצוע ההתאמות הנדרשות.
 
התרחיש שנבחן הינו אירוע רעידת אדמה שמופיע בתדירות של 1:250 ו-1:500 שנה. היקף הנזקים הישירים לרכוש הציבורי (ללא משרד הביטחון) מוערך בנזקים בהיקף של 2.5-3.9 מיליארדי דולר (בהתאמה לתדירות). הנזק לרכוש הלא מבוטח (ללא משרד הביטחון) צפוי להסתכם בסכום של 0.1-0.2 מיליארד דולר. יובהר כי מדובר בתרחיש המתבסס על סטטיסטיקה ואומדנים, הנזק עשוי להיות נמוך או גבוה מאומדנים אלו.
 
עיקר הממצאים:
·         לא הוגדר סטנדרט ביטוח לביטוח נכסים ציבוריים. בנוסף, לא מוגדר התהליך ליישום הביטוחים והליך בקרה מתמשכת בגופים הכפופים לרגולטורים.
·         משרד הביטחון אינו מבטח את נכסיו מפני אירוע רעידת אדמה על אף שאינם חסינים לנזקי אירוע . הדבר נכון גם בנוגע לנכסים "רגילים" (שאינם מסווגים) ברי ביטוח, כגון: מבנה הקריה בת"א או מבנים מרכזיים אחרים. בנוסף, למשרד אין מידע בדבר היקף הנכסים אשר ברשותו ועל כן גם לא ניתן להעריך את היקף החשיפה.
·         המערכות הממשלתיות הקיימות לסיוע בתחום הדיור (משכנתאות ומענקי משרד השיכון) אינן מותאמות לסיוע לאזרחים שביתם נפגע עקב רעידת אדמה.
·         ברשות המדינה קיימים מקורות מימוניים להתמודדות פיננסית עם אירוע של רעידת אדמה בהתאם לתרחיש שהוצג. כלים אלו עשויים להיות מוגבלים בתרחישים קיצוניים, שכן באירוע משמעותי תחול ירידה בהכנסות ממיסים ויעלו צרכי מימון נוספים במשק.
·         מניתוח צוות הכלים הפיננסיים עולה כי הכלים היעילים ביותר להיערכות פיננסית וביטוחית לאירוע רעידת אדמה כפי שהוצג בתרחיש הינם: קרן הון ריבונית וביטוח משנה.
·         ביטוח בנייני מגורים פרטיים קיים בשיעור של כ- 60%, נתון גבוה בהשוואה רב לאומית (קליפורניה - 35%, יפן - 20%, גרמניה - 10%, טורקיה כ- 32%).
·         מודעות חלקית בקרב הציבור לחשיבות ביטוח הרכוש הפרטי כנגד רעידות אדמה.
 
עיקר ההמלצות:
·         להנחות את משרד הביטחון לבצע הליך ניהול סיכונים אשר בסופו יוחלט כיצד לבטח את נכסיו.
·         קביעת סטנדרט ביטוח לרעידות אדמה בקרב כלל הגופים הציבוריים.
·         להנחות את הגופים הציבוריים לבחון את דרישות הביטוחים מן הגופים הכפופים ומפוקחים על ידם בהתאם לסטנדרט הביטוח שגובש בצוות.
·         להנחות את משרד הבינוי והשיכון לבחון שינויי חקיקה בחוקים הרלוונטיים (פינוי-בינוי, תמ"א 38, חוק המקרקעין) להתמודדות עם שיקום מבנים שניזוקו עקב רעידת אדמה.
·         לקבוע כי אירוע רעידת אדמה יהווה אחת המטרות אשר לשמן ניתן יהיה לממש את התקבולים שיצטברו בקרן הייעודית לתקבולי המדינה מתמלוגי הגז.
·         להנחות את משרד הבינוי והשיכון להיערך להענקת תעודות זכאות לסיוע במתן משכנתא / שכ"ד בהתאם למודל מותאם לרעידת אדמה למי שביתו נהרס / נפגע קשה כתוצאה מאירוע רעידת אדמה.
·         לצאת בקמפיין פרסומי להגברת המודעות לרכישת ביטוחים כנגד רעידות אדמה במסגרת המחלקה לחינוך פיננסי במשרד האוצר.
 
שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר: "יש לנושא חשיבות לאומית גבוהה, זוהי למעשה הפעם הראשונה שנערכה עבודת מטה סדורה ומקיפה לבחינת היערכותה הפיננסית והביטוחית של ממשלת ישראל להתמודדות עם רעידות אדמה. אחת המסקנות העיקריות העולות מעבודת הצוות הינה כי משרד הביטחון אינו מבטח את נכסיו וכי עליו לפעול לביטוח נכסיו כפי שמבטחים שאר משרדי הממשלה".
 
סגן השר, ח"כ הרב יצחק כהן אמר: "הובלנו עבודת מטה ממשלתית משותפת אשר הסירה את  אי הוודאות שהייתה קיימת טרם עבודת הצוות, כפי שעולה בחלק מן הממצאים, המדינה ערוכה להתמודדות עם תרחיש הייחוס שהתקבל, אך נדרשת עוד עבודה לפנינו בכדי להיערך בצורה מיטבית לאירוע רעידת אדמה. בנוסף, הצוות מצא כי כ-60% ממשקי הבית מבטחים את דירותיהם, דבר המעיד על הצורך להגברת המודעות בקרב הציבור לחשיבות הנושא".  



 
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו והיה מנוי על "סקירה שבועית" וקבל חינם את כל המידע והעדכונים ישירות לתיבת המייל שלך




אימייל
שם
 



רעידות האדמה העוצמתיות ביותר בישראל
 
 


 


 



 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
+ שלח הצעה כיצד יש לערוך את העמוד
   משרד ראשי - תל אביב והמרכז,  טל': 03-7542873   || מוקד הודעות:  24/7 : 03-7542873     פקס: 03-7622513  :FAX                    
 
סניף חיפה והצפון:  טל:  04-8715370     פקס: 04-8715763  :FAX ||    סניף ירושליים:  02-5660085        ||     סניף באר שבע והדרום:   08-6450007     
 נייד:    052-3728828    : Mobile   ||   דוא"ל משרד:   office@etkin.co.il    ||  דוא"ל חיים: haim@etkin.co.il 

    
 כל הזכויות שמורות לחיים אטקין - שמאות סקרים ומידע    © All Rights Reserved To Haim Etkin - Appraiser      ©   1985 -2017 
למעלה מ- 32 שנות מצויינות בשמאות אמינה, נכונה ומדוייקת

 
לייבסיטי - בניית אתרים