הכתבה הזו בכלכליסט תפסה את עייני: ( צילום מסך אתר כלכליסט )
צילום מסך מאתר כלכליסט
תקציר הכתבה:
נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) פרסמה לאחרונה שני מכרזים כחלק מההכנות להקמת שלושת קווי המטרו בגוש דן:calcalist
פרויקט המטרו הוא פרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר המקודם כיום במדינת ישראל, וכולל שלושה קווים (M1, M2, ו-M3) שיכללו 109 תחנות לאורך 150 ק"מ, ויעברו בשטחן של 24 רשויות מקומיות. המטרו עתיד להסיע כ-2 מיליון נוסעים ביום ולשנות, יחד עם הרכבת הקלה, את הרגלי הנסיעה בגוש דן.calcalist
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע, ציין כי המטרו הוא קטר כלכלי חשוב שיביא תעסוקה ופרנסה לאלפי ישראלים ובני משפחותיהם, והדגיש את המחויבות של נת"ע להקטין ככל הניתן את ההפרעה לחיי היום-יום של התושבים המתגוררים בסמוך לאתרי העבודות.calcalist
ללא ספק. עצם פרסום מכרז כה רחב ומורכב לשיפוץ ולשדרוג 27,000 דירות (!) הסמוכות לאתרי החפירה מעיד על כך שנת"ע מודעת היטב לפוטנציאל הנזק ולחשש מתביעות בשל מטרדי בנייה – בעיקר מטרדים אקוסטיים, רעידות, אבק, פגיעה במיזוג אוורור וירידת ערך זמנית.
העבודות כוללות בידוד אקוסטי, החלפת חלונות, מערכות מיזוג חדשות – כל אלה הם פתרונות ידועים למניעת תביעות לפי פקודת הנזיקין על מטרדי רעש, אבק, חום וחוסר נוחות קיצונית.
זהו תקציב שמראה שמדובר לא רק במחווה ציבורית, אלא בניהול סיכונים משפטיים. גוף שלא חושש מתביעות, לא מקצה סכום עצום כזה על פני אלפי דירות – זה תכנון מובהק להפחתת חשיפה משפטית.
אמנם לא מדובר בהכרה בירידת ערך פורמלית, אך השדרוגים לדירות יכולים לשמש טיעון מגן של נת"ע בפני טענות לירידת ערך זמנית. כלומר, אם הדירה סובלת מירידת ערך זמנית בשל מטרדי חפירה, המדינה תטען שביצעה שיפוץ מקזז או אף מעלה ערך.
בפרויקטים כמו הרכבת הקלה בירושלים ותל אביב כבר הוגשו תביעות נזיקין על מטרדים ואף ירידת ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה. נראה שהלקח הופנם ומיושם כעת בפרויקט המטרו.
גם ההצהרה של מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, מדגישה את הרצון "להקטין את ההפרעה לחיי התושבים" – זו בדיוק השפה שבה משתמשים בתי המשפט כשבוחנים תביעות על מטרד.
נת"ע לא רק חוששת מתביעות – היא פועלת בפועל לצמצם את הסיכון המשפטי. זהו צעד חכם, אולי גם כתוצאה מהמלצות של יועצים משפטיים וחוות דעת מוקדמות על בסיס לקחים מפרויקטים קודמים.
אם תרצו, אפשר גם לנתח מהן העילות האפשריות לתביעה מצד דיירים, ומה הסיכוי שלהן להתקבל לפי פסיקה קיימת.